Vnitřní sauna s bazénem

Sauna je původní finské slovo označující malé stavení nebo místnost, která se po vytopení používá jako ohřívárna při saunování. Vnitřek sauny je velmi dobře izolovaný od okolí a vykládaný dřevem, které působí dobře na psychiku člověka. V sauně jsou saunová kamna, která vyhřejí místnost na teplotu od 60 do 120 °C. V naší finské sauně jsou na kamnech kameny, na které se čas od času nalévá voda, aby vzniklá pára na chvíli zvýšila vlhkost vzduchu. Vlhkost vzduchu v sauně je obvykle relativně malá, několik desítek procent. Naše sauna je vybavena rovněž ochlazovacím bazénem. Před vstupem do tohoto bazénu, je z hygienických důvodu nutné se osprchovat.

Zdravotní přínosy sauny

  • Sauna je druhem termoterapie tedy léčebné metody, která využívá příznivé účinky mírného přehřátí tkání nebo celého organismu.
  • Klinické studie ukázaly, že sauna může snižovat hladiny cukru u diabetiků, posilovat srdce a tím bránit jeho selhání u kardiaků.
  • Zlepšuje prokrvení organismu a tím třeba i hojení obtížně hojitelných ran.  
  • V neposlední řadě příznivě působí na psychiku člověka. 
  • Zatím žádná známá studie ale nezkoumala vliv saunování na dlouhověkost, rakovinu nebo imunitu člověka.

Omezení pro saunování

  • Saunování se nedoporučuje při chorobách srdce a krevního oběhu (srdeční tep se v sauně zvyšuje o 30–75%), klinické studie však ukazují, že mírné rozumné saunování může kardiakům naopak velmi prospět. 
  • I pro zběhlé návštěvníky sauny ale může být dlouhodobý pobyt v roztopené sauně nebezpečný. 
  • Při kožních chorobách je nutno se poradit s lékařem. Rozhodně není vhodné s takovouto chorobou chodit do veřejné sauny. 
  • Do sauny by neměl chodit ani člověk s horečkou, neboť jeho termoregulační systém je narušen. Kromě toho by mohl nakazit spolusaunující.
  • Ačkoliv sauna uvolňuje, je to pro tělo extrémní zátěž, a tak se nedoporučuje, aby člověk chodil do sauny velmi unavený nebo nevyspalý. Člověk by neměl být ani hladový nebo naopak přejezený. Stejně tak by neměl mít žízeň.
  • Při saunování dětí je nutno brát v potaz jejich malé tělo a větší vnímavost vůči změnám teploty. Proto by se neměly saunovat v příliš teplých saunách nebo se vystavovat velkým změnám vlhkosti. Je možno vzít do sauny i několikaměsíční dítě. Je ale třeba být velmi opatrný, protože malé dítě ještě nedokáže dobře ovládat svoji tělesnou teplotu a hrozí jeho přehřátí. 

Jak na saunování

  • Před prvním vstupem se umyjte mýdlem a osprchujte. 
  • Před každým vstupem setřete vodu z povrchu těla, sauna není pára!  
  • Vezměte si jen ručník a žádné oblečení, na který si sednete nebo lehnete a masážní houbu, nebo kartáč (ne z umělých vláken).
  • Dýchejte jen ústy. Suchý vzduch při dýchání nosem vysušuje sliznici a způsobuje bolest hlavy. 
  • Masírujte povrch těla. 
  • Po 8–15 minutách vyjděte z potírny, opláchněte se pod sprchou a ochlaďte v bazénku, pokud možno i s hlavou. Při pocitu chladu se vraťte do sauny. Proceduru teplo, chlad opakujte třikrát, aby měla sauna účinek. 
  • Hodně pijte, nejlépe čistou vodu, ale i minerálku, džus, chladný čaj, naprosto nevhodný je alkohol.